Tuesday, October 9, 2012

i Love JOHNSON'S® baby





Assalam semua ^^

Hari ni mcm ner sehat x..Sy harap mcm tu la yer..
Moga kite sentsa di beri keshtan yg baik..Amin Ya Allah….

Last sy mengupadted blog sy  18/mac/2012~ Hari ni 11/10/2012 sy kongsi cite sy..
Sy nak kongsi tentang i Love JOHNSON'S® baby..Hehe..Nak tau nape sy suka Johnson baby sebab dia wngi 1 lagi buat kn kulit kite lembut..Sy yg da berusia 28 thn pun still guna losyen dia tau..Hehe..kini sy da bagi dekat ank sy guna brand ni..Hehehe..Dr dia umur 0 bulan hingga la skrg Insyallah 12hb dia umur 2 tahun 1 bulan..Sy sgt puas hati degan Johnson..Terasa wangi & lembut kulit ank sy..tau kn anak sy Boy..Hehe..Dia pun still baby lagi kn..Hahaha…..Sy paling suka bab losyen..Losyen siang sy suka ambik wrna pink..wangi rasa lembut je kulit..Sy suka urut ank sy guna losyen..selalu sy akn buat pas dia mandi pagi @petang dan sebelum tidor..Taip hari pasti sy buat..x buat rasa lain je..Afif sy pun suka di belai mcm tu..Pas sy urut dia mesti dia kn urut sy balik guna losyen tu..Hehe..So suweeeet kan..^^..

Tapi kn org kata kalu tiap malam kite urut anak kite (mebelai la tu kan) ank kite makin rapat dengan kite..Maklum la kn sy ni ibu berkeja..So cara mcm tu je tuk sy mengeratkn lagi hubungan sy dgn afif sy..^^..Xpe la kn lain ibu lain cara nye tuk mengertkn silaturahim tu..Apapun ibu di dunia ni akn buat yg terbaik tuk ank & famly nye

Ok kawan-kwan cukup hari sy kongsi cite kesukaan sy^^..Insyallah ada masa umur pjg kite jumpa lagi yer^^..Tata semua..Semoga anda & fmly sehat selalu Amin ^^..Kim slm dekat ank-ank kamu semua..
Saya kongsi sikit

kaedah urutan yang saya search:
Kaedah di bawah boleh dijadikan panduan.
Mulakan urutan dengan:
1.       Kaki — Urut menghala menjauhi jantung dengan usapan bentuk C. Urutan bermula di buku lali, bergerak ke paha dan balik ke buku lali. Bengkok dan luluskan kaki bayi serta buat pergerakan seperti mengayuh dan lakukannya secara perlahan-lahan. Buat latihan jari dengan membengkok dan meluruskan setiap jari supaya semua sendi digerakkan. Tolak sedikit jari ke belakang perlahan-lahan.

2.Perut — Gunakan kedua-dua tangan. Lebih mudah jika anda di hujung kepala bayi. Urut perutnya perlahan-lahan dalam bentuk huruf U. Pegang kakinya dan bengkokkan hingga ke perut.

3.Tangan — Ulang proses sama seperti mengurut kaki.

4. Dada — Urut dengan menggunakan tapak tangan. Urut ke arah keluar (melintang) dari tengah dada menghala ke atas sehingga ke bahu, dan turun ke tulang rusuk. Urut secara menyerong dari paha kanan ke bahu kiri. Ulang untuk kaki sebelah lagi.

5. Muka — Urut secara bulatan kecil pada kulit kepala. Urutan ini juga boleh dilakukan ketika mandi dan memakai syampu. Usap dahi, keliling mata dan kening. Untuk pipi, usap secara melintang dari tulang pipi ke telinga. Urut secara bulatan di bawah dagu, keliling telinga dan tengkuk. Urut perlahan-lahan dengan memberi sedikit tekanan. Cara ini akan membuatkan bayi berasa lebih selesa.

6. Belakang badan — Tiarapkan bayi anda. Gunakan minyak dan urut badan belakang dari atas tulang belakang hingga ke pangkal punggung menggunakan kedua-dua tangan. Buat urutan secara bulatan dari bahu, turun ke badan, punggung, paha dan kaki.
Urut bahu menggunakan tapak tangan dan akhiri dengan satu usapan panjang dari bahu ke kaki. Urutan ini mengambil masa antara 20 hingga 30 minit dan kanak-kanak akan lebih tenang serta segar apabila diurut.

Manfaat Urutan Pada Bayi
Urutan bayi bukan saja merapatkan ikatan antara ibu atau ayah dan anak, tetapi turut mempunyai pelbagai manfaat seperti:

> Memperbaiki perjalanan darah.
> Merangsang deria.
> Mengurangkan tekanan.
> Memperbaiki sistem penghadaman.
> Meningkatkan daya ketahanan badan.
> Merangsang perkembangan fizikal dan psikologi.
> Membantu memudahkan bayi tidur.
> Merangsang aliran oksigen dalam badan.
> Memudahkan penyingkiran bahan toksin.
> Membantu perkembangan fungsi otot.
> Membantu meredakan kesakitan apabila demam.
> Merangsang penghasilan hormon.
p/s: sumber komuniti mengandung.com




Ni la barangan Johnson Baby tuk Afif sy ^^

Losyen Malam..
Biasasy akn guna kn sebelum dia tido


Mandian wktu pagi & petang

Minyak Rambut..
Kdg-kdg sy ambik gak yg kaler pink
Ni wajib sy guna kn tuk anak sy..
Rambut anak akn menjdi Hitam
  
Losyen Siang

saya akn guna kan b4 dia nk tido..
Kebiasan sy akn bilas bdn dia dulu b4 tido 
so guna la ni..


Siang & malam

Shampoo..Wangiii je rambut 
Ni tahan smpi 6 bulan sy guna..
Biasa akn di gunakn pagi & petang ^^

Ni la Afif sy..



Saya suka belai Dia
Wlupun umur dia da 2 tahun..

Tq semua nanti kite jumpa lagi Yer ^^
Tataaaaaaa....

No comments:

Post a Comment